Tegenwoordig hebben steeds meer mensen een elektrische, of hybride auto, en dus een laadpaal thuis. Bij het rijden in een elektrische auto, komt iets meer planning kijken. Je kunt niet zomaar even tanken en weer door dus moet je zorgen dat je auto in ieder geval opgeladen is als je ‚s ochtends vertrekt, vandaar dus die laadpaal bij huis. Hoe werkt het opladen van een elektrische auto eigenlijk, hoe lang duurt het gemiddeld en waar kun je dit nog meer doen? We hebben alles wat je moet weten even op een rijtje gezet.
Thuislaadpunt op een aparte groep
Het thuis opladen van je elektrische auto, of plug-in hybride, kun je beter niet via een gewoon stopcontact doen. Deze gewone stopcontacten zijn hier namelijk niet voor gemaakt. Beter doe je dit opladen via een thuislaadpunt dat is aangesloten op een aparte groep. Dat gaat sneller en is een stuk veiliger. Een thuislaadpunt kun je bij verschillende partijen aanvragen en soms levert jouw gemeente zelfs gratis een oplaadpunt. Je hebt voor een thuislaadpunt echter wel een eigen parkeerplaats nodig. Heb je die niet? Maak dan gebruik van een publiekelijk oplaadpunt in je wijk of buurt. In sommige gemeenten kun je ook zelf een publieke laadpaal aanvragen. Informeer hiervoor naar de mogelijkheden bij jouw gemeente.
Wat heb je nodig?
Om je elektrische auto op te kunnen laden heb je een oplaadkabel, de eerder genoemde oplaadpaal en een laadpas nodig. Deze laatste alleen in het geval van een publieke laadpaal. Je parkeert jouw auto bij een publieke, of je eigen, elektrische laadpaal en kijkt of de lampjes op de paal groen zijn. Zijn ze rood, dan is er een storing en kun je niet opladen. Kun je dit wel dan plug je de stekker van de oplaadkabel in de auto en in de laadpaal en houdt eventueel je pasje voor de aangegeven plek. De kabel vergrendelt en de lichtjes op de laadpaal worden nu blauw. Klaar met laden? Dan ontgrendel je de kabel ook weer met de laadpas.
Onderweg ‚tanken’
Kies voor een lange oplaadkabel als je ook onderweg wil gaan opladen. Er kan een andere auto tussen de laadpaal en uw auto staan en met een lange kabel vermijd je dit soort problemen. Niet alle laadpalen zijn geschikt voor alle auto’s. Houd daar ook rekening mee als je je route uitstippelt. Bij steeds meer parkeergarages kun je binnen het parkeertarief je accu opladen en zijn daar dus geen extra kosten aan verbonden. Ga altijd even na of je voor de plek waar je parkeert om op te laden wellicht ook nog gewoon parkeergeld moet betalen.
De kosten
Wat kost het volledig opladen van de accu van een elektrische auto eigenlijk? Als je thuis oplaadt, is dat natuurlijk afhankelijk van de tarieven van je energieleverancier. Ook hangt het af van de hoeveelheid kilowatturen die je gebruikt, van de accu en van de laadsnelheid. Bij een snellader betaal je namelijk meer dan bij een gewoon oplaadpunt. Stel dat je een elektriciteitstarief betaalt van € 0,22/kWh en 60 km rijdt op een volle accu van 12 kWh. Dan betaal je dus € 0,04 per gereden kilometer. Als je je elektrische auto op de zaak oplaadt, betaal je doorgaans een lager elektriciteitstarief. Houd er rekening mee dat je bij publieke laadpalen vaak een starttarief betaalt naast het tarief voor de elektriciteit.
Actieradius
Het aantal kilometers dat je met een elektrische auto kunt rijden is afhankelijk van het type batterijpakket, maar ook van de omstandigheden, zoals de buitentemperatuur en het gebruik van airco en verlichting. Met een plug-in hybride elektrisch voertuig (PHEV) kun je tussen de 20 en 60 kilometer volledig elektrisch rijden voordat de verbrandingsmotor bijspringt.